מצפה הר כביר

מצפה הר כביר

שמורת הטבע הר כביר נמצאת בתחומי היישוב אלון מורה.

הר כביר הוא גוש הררי גדול המתנשא מצפון מזרח לשכם מעל לערוצו הגדול של נחל תרצה (ואדי פרעה). להר כביר מספר פסגות כאשר הגבוהה שבהם מתנשאת לרום של 792 מ' מעל פני הים. פער הגבהים החריף בין רום הר כביר לתחתית עמק תרצה יצר נוף קסום ופראי. (זהו המתלול החריף ביותר בכל ישראל!)

במצפה כביר, הפסגה המערבית של הר כביר, מספר תצפיות שביניהם שביל הליכה רגלי נוח של כ- 600 מ'. בראש הפסגה, קבר שיח' בילל (על פי מסורת המוסלמית שיח' בילל היה המואזין של מוחמד) ולצדו עצי אלון עתיקים (השביל אינו מונגש אך ניתן להגיע עם הרכב עד לקבר השיח').

במצפה כביר, תצפיות נוף רחבות ומרהיבות ביופיין, 360 מעלות של נוף בראשיתי- כפשוטו, רבים מסיפורי המקרא מספר בראשית, יהושע ומלכים התרחשו בערים ובהרים שלנגד עיננו.

האזכור הראשון של מרחב ארץ שכם במקרא הוא עם הגעתו של אברהם אבינו בצו האלוקי לארץ כנען “וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ. וַיֵּרָא ה’ אֶל-אַבְרָם וַיֹּאמֶר: לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת…” (ספר בראשית, פרק י”ב, פסוקים ו’-ז’).

מאז "מעשה אבות סימן לבנים" וארץ שכם היא מוקד התרחשות מרכזי בימי המקרא.

מהמצפה ניתן לראות בבירור את המבנה הטופוגרפי של השומרון המורכב מרכסים ובקעות.

בצפון מזרח הרי הגלבוע ומרחבי צפון השומרון, בצפון הרחוק הר החרמון, במזרח הרי הגלעד, במערב הר גריזים הר עיבל ובניהם העיר שכם, בדרום רכס איתמר, תל ארומה, עמק בית דג'ן ועמק המכמתת.

לאורך הרכס, עוברת דרך נופית של כארבעה קילומטר, בקצה המזרחי שלה גבעת פורת יוסף (מכונה גם גבעת סקאלי).

 

facebook
דילוג לתוכן